gyorEbben a tanévben az alsó tagozatos kirándulásunkon az állatok világnapjához kötődve természettudományokkal kapcsolatos programokra utaztunk Győrbe.

A délelőttöt a Mobilis Interaktív Kiállítási Központban töltöttük. A gyerekek tele kíváncsisággal, nyüzsögve fedezték fel az emeleti kiállító tér csaknem 70 eszközét. Többek között autó szimulátorban fékezve mérték fel reakcióidejüket, megfigyelték a kiállított járművek alkatrészeit. Alulról levegővel fújt korongok ütközését tesztelték, különböző súlyú, formájú alakzatok becsapódását tanulmányozták a kijelző grafikonján. Forgácsoló gép, kormány, műszerfal, elektromotor, napelem működését próbálták ki, megtapasztalták a szél erejét. Ruhájukhoz illő színekbe öltöztették virtuális autóikat. Összemérték erőnlétüket kerékpárokon versenyezve, melyek monitorral voltak összeköttetésben, az mutatta, hogy ki ér előbb a célba. Képekből álló kerék meghajtásával nézték meg, hogyan készül a mozgófilm. Képek a galériában!

Két látványos kísérleti bemutatón is részt vettünk. Az elsőn a tűz volt a központi téma, többek között megfigyeltük, hogy mire van szükség az égéshez, hogyan táplálja az oxigén. Megtudtuk, hogy mivel színezhetjük a lángot lilára, pirosra, narancssárgára, zöldre. Aceton, víz, szappanbuborék, virágpor éghetőségét vizsgáltuk. A második előadáson különböző gázokkal töltött léggömböket gyújtottak meg az animátorok, megnéztük, melyik lobban lángra. Folyékony oxigént készítettek, majd a közelébe mágnest helyezve figyeltük a vonzását. Végül szappanbuborékokat ejtettünk egy doboz csapdájába. Az animátorok a gyerekeket is bevonták a történésekbe, kérdéseket tettek fel nekik, javaslatokat adhattak a folyamatokkal levezetésével kapcsolatban, ki is hívtak pár tanulót, hogy általuk mutassák be a kísérleteket, így személyes résztvevői, nem csak szemlélői lettek a programnak.

Délután a Füles Bástyába látogattunk, ahol először a földszinti rész terráriumaiban és akváriumaiban élő állatait szemlélhettük meg: sisakos kaméleont, levélvágó hangyákat, sügéreket, aranyhalakat. Ezután a föld alatti termekben sétálva ízeltlábúakkal, emlősökkel, halakkal, hüllőkkel, madarakkal találkoztunk. Sokat időztünk az aranyos kis törpenyúl, az európai mókus, a félelmetes zöld anakonda, pápaszemes kajmán lakhelye előtt. A „csiklandozós” akváriumába téve a kezünket testközből tapasztaltuk meg a halak fickándozását. Az „éjszakai dzsungelben” fény és hang effektek kíséretében szürke egérmakik futkározását, denevérek röpködését csodáltuk, persze csak üvegfal mögül. Nagy sikere volt a mexikói axolotlnak, amiről megtudtuk, hogy kétéltű ragadozó, lábain ujjacskák vannak, és szája olyan, mintha mindig mosolyogna. A rendezvényteremben sárga anakondát, királypitont is láttunk, megfoghattuk a levedlett kígyóbőröket, melyekből kaptunk is ajándékba párat. Az oktatók kivették terráriumaikból a gyapjas csincsillát, a fehér patkányt, a leopárd gekkót, a szakállas agámát, megsimogathattuk őket. Meséltek nekünk életmódjukról, táplálkozásukról, gondozásukról is. Hazafelé sokáig beszélgettünk a nap eseményeiről, a játékokról, a kísérletekről, az állatokról, és még szivárványt is láttunk. Jókedvűen, kikapcsolódva, közösen töltöttünk egy tartalmas napot, mindenki talált kedvére való programot. Gyerekek és felnőttek számára is maradandó élményt nyújtott a kirándulásunk.

Horváth Szabolcsné

Tanev rendje

etlap

tanulas

opensensemap

www.edupress.hu

A csatorna nem található.